Friday, April 22, 2011

The Only 1


Sempena hari jumaat(penghulu segala hari),
rugi rasanya kalau i x share dengan u ols sedikit ilmu untuk menggapai redha illahi.


Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..


.Firman ALLAH:
"...wahuwa ma'akum ayna maa kuntum……"
..Dia (ALLAH) bersama kalian dimanapun kalian berada..."

Sungguh, ALLAH itu sentiasa bersama kita.. ' ALLAH selalu bersama hamba-hambaNya dalam setiap detik kehidupan dan dalam kematian. Dan Dialah yang paling dekat kepada kita kerana ALLAH mengenalkan diri Nya Maha Pemberi dan Mengetahui. Dekatnya ALLAH pada kita adalah lebih dekat daripada urat halkum kita sendiri, namun kedekatan ALLAH pada kita sering terasa jauh... Mungkin kerana kita sering dibatasi dengan tirai dosa. Ketika tirai dosa ini ada, maka ia akan menjadi penghadang kita menghampiri ALLAH walaupun secara fitriyahnya antara kita dengan ALLAH adalah tidak jauh.. Laksana orang yang duduk di sebelah dinding, di sebelah dinding satunya adalah sahabatnya. Hampir mereka berdampingan hanya dibatasi dinding saja, sangat dekat dan tidak ada yang lebih dekat dengannya selain sahabatnya. Tapi mereka terbatas dan tidak akan pernah bersatu bersama. Melainkan dinding tersebut diketuk dan dibuka. Demikianlah tirai yang menghalang hamba ALLAH dengan ALLAH.. tidak akan terbuka melainkan dengan taubat dan inabah..

(petikan kata2 Habib Munzir Almusawa)

InsyaALLAH..Renungan bersama terjemahan Al Fath: 1-10. Surah ini dinamakan sebagai Al Fath yang bermaksud Kemenangan. Digalakkan kita untuk membaca surah ini sebagai ikhtiar untuk mendapatkan kejayaan, sewaktu berada dalam kesulitan dan juga sebagai ketenangan bagi hati..Sewaktu turunnya ayat ke-2 daripada surah ini, Rasulullah saw memberitahu para sahabat bahawa ALLAH SWT telah menurunkan satu ayat yang lebih baginda cintai dari bumi.

'... supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus..' (Al Fath;2)

Sama2 kita tadabbur terjemahan Al Fath
insyaAllah..

1. Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata,

2. supaya Allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan nikmat-Nya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus,

3. dan supaya Allah menolongmu dengan pertolongan yang kuat (banyak).

4. Dia-lah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada). Dan kepunyaan Allah-lah tentara langit dan bumi dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana,

5. supaya Dia memasukkan orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya dan supaya Dia menutupi kesalahan-kesalahan mereka. Dan yang demikian itu adalah keberuntungan yang besar di sisi Allah,

6. dan supaya Dia mengazab orang-orang munafik laki-laki dan perempuan dan orang-orang musyrik laki-laki dan perempuan yang mereka itu berprasangka buruk terhadap Allah. Mereka akan mendapat giliran (kebinasaan) yang amat buruk dan Allah memurkai dan mengutuk mereka serta menyediakan bagi mereka neraka Jahanam. Dan (neraka Jahanam) itulah sejahat-jahat tempat kembali.

7. Dan kepunyaan Allah-lah tentara langit dan bumi. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

8. Sesungguhnya Kami mengutus kamu sebagai saksi, pembawa berita gembira dan pemberi peringatan,

9. supaya kamu sekalian beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, menguatkan (agama) Nya, membesarkan-Nya. Dan bertasbih kepada-Nya di waktu pagi dan petang.

10. Bahwasanya orang-orang yang berjanji setia kepada kamu sesungguhnya mereka berjanji setia kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka, maka barang siapa yang melanggar janjinya niscaya akibat ia melanggar janji itu akan menimpa dirinya sendiri dan barang siapa menepati janjinya kepada Allah maka Allah akan memberinya pahala yang besar..'


Moga kita dipilih olehNya untuk berada lebih hampirNya. Moga kita sentiasa diberi hidayah dan taufiq oleh ALLAH untuk melaksanakan ketaatan yang diterima dan direhaiNya. Moga ALLAH sentiasa merezekikan kita untuk sentiasa mengingati dan bertaubat padaNya.. Moga ALLAH sentiasa melindungi dan memimpin langkah dan hati kita untuk melakukan kebaikan dan menghindari kejahatan keinginan nafsu dan tipudaya syaitan yang menipu. Moga kita diberi kesabaran dan kekuatan jiwa sepertinya sabar dan kuatnya jiwa para nabi dan rasul . Moga kita diberi hidayah dan petunjuk untuk beramal dengan akhlak para nabi dan Rasul... Moga pengakhiran kita adalah pengakhiran yang terbaik yang diterima dan diredhaiNya..
Amin Ya Rabbal 'Alamin.



SUMBER: BLOG MENCARI REDHA ALLAH

1 comment:

axie said...

TQ
sama2 kite mencari keredhaanNYA